Szlak Renesansu Lubelskiego
![](/../../../images/objects/162.png)
Kościół gotycki w połowie XVI w. został przekształcony w zbór kalwiński. W 1654 roku świątynia powróciła w ręce katolików i została przebudowana w typie renesansu lubelskiego. Wymurowano zamknięte półkoliście, ozdobione fryzem konsolowym prezbiterium, którego sklepienie pokryto dekoracją sztukateryjną. Wieża kościoła pochodzi z końca XVII w. W 1822 r. świątynia spłonęła i odbudowano ją w latach 1855–1857. ...
![](/../../../images/objects/162.png)
Budowę klasztoru karmelitanek bosych wraz z kościołem pw. Niepokalanego Poczęcia NMP rozpoczęto w 1646 r., lecz wkrótce ją przerwano. Świątynia została ukończona dopiero w 1721 r. według projektu G. Spazzia i F.A. Mayera, nadwornych architektów Elżbiety Sieniawskiej. ...
![](/../../../images/objects/162.png)
Kościół wzniesiono w 1. połowie XVII wieku przy Trakcie Lwowskim z przeznaczeniem dla zakonu augustianów. Po zniszczeniach związanych z najazdami szwedzkimi został odbudowany w 2. połowie XVII w. ...
![](/../../../images/objects/162.png)
W XVI w. w tym miejscu znajdowała się drewniana świątynia pw. św. Ducha, która została przebudowana w l. 1635–1671, otrzymując cechy renesansu lubelskiego. Na wzór kazimierskiej fary powstał murowany jednonawowy kościół z węższym od nawy półkoliście zamkniętym prezbiterium. Wykonano renesansowe szczyty ozdobione pilastrami zwieńczonymi piramidkami. Sklepienie nawy oraz prezbiterium pokryto prostą siatką sztukaterii. W XVIII-wiecznym ołtarzu głównym znajduje się obraz przedstawiający św. Annę wraz z Matką Bożą i Jezusem. Drewniane ołtarze boczne pochodzą z X ...
![](/../../../images/objects/162.png)
Kodeńską bazylikę wybudowano w 1. połowie XVII wieku z fundacji księcia Mikołaja Sapiehy. Projekt kościoła przypisywany jest słynnemu lubelskiemu muratorowi Janowi Cangerle. Wewnątrz zachwycają sztukaterie w typie renesansu lubelskiego, zdobiące kopułę oraz sklepienia kaplic, prezbiterium i nawy. Barokowa fasada pochodzi z początku XVIII wieku. Wiernych przyciąga słynący z cudów obraz Matki Bożej Gregoriańskiej zwanej także Matką Bożą Kodeńską – Królową Podlasia, sprowadzony do Kodnia w 1631 roku. Obraz pochodzi z kaplicy papieskiej w Rzymie. W latach 1875 ...
![](/../../../images/objects/162.png)
Kościół pw. św. Anny, został wybudowany na początku XVII w. Konsekracja świątyni miała miejsce w 1613 r. Wcześniej w tym miejscu znajdowała się drewniana kaplica pod tym samym wezwaniem (XVI w.). ...
![](/../../../images/objects/162.png)
Świątynię wzniesiono ok. 1530 roku z fundacji rodziny Górków. W latach 1620 – 1623 kościół gruntownie przebudowano nadając mu cechy renesansu lubelskiego. Pracami budowlanymi kierował znakomity murator Jan Wolff. Fundatorem był ordynat Tomasz Zamoyski. ...
![](/../../../images/objects/162.png)
Przylegający do Ratusza miejskiego kościół pw. Świętego Ducha jest jedną z najstarszych lubelskich świątyń. Został zbudowany w latach 1419-1421 z fundacji lubelskich mieszczan. Kościół sąsiadował z istniejącym tam wówczas szpitalem dla ubogich starców, kalek i nieuleczalnie chorych. Od zachodu do kościoła przylega przebudowany w XIX w. budynek, będący pozostałością przykościelnego szpitala. ...
![](/../../../images/objects/162.png)
Kościół wybudowano w l. 1608–1609, w miejscu zniszczonej drewnianej kaplicy pw. św. Stanisława (XVI/XVII w.). Świątynię zaprojektował lubelski architekt włoskiego pochodzenia Piotr Durie. Fundatorką była Gertruda z Opalińskich Firlejowa, żona podskarbiego koronnego Jana Firleja. Fakt ten upamiętnia tablica z łacińskim tekstem umieszczona przy południowym renesansowym portalu. Świątynia kilkukrotnie była niszczona przez pożary, jednak jej wygląd nie różni się znacznie od pierwowzoru. Uwagę zwraca renesansowy szczyt z charakterystycznymi dla typu lubelskiego podział ...
![](/../../../images/objects/162.png)
Wybudowana w latach 1628 – 1638 świątynia należy do wybitnych przykładów sztuki manierystycznej. Jest to budowla jednonawowa, z półkoliście zamkniętym prezbiterium. Dwie wieże od frontu zostały dobudowane w połowie XIX wieku. Zdobienia portalu głównego nawiązują do warsztatu pińczowskiego, ukształtowanego na motywach twórczości Santi Gucciego. W świątyni widoczne są silne wpływy niderlandzkie w kontrastowym łączeniu czerwonych, ceglanych, nieotynkowanych ścian z bielą detalu oraz stosowaniu ornamentu okuciowego. Sklepienie nawy i prezbiterium pokrywa dekorac ...
Strona 2 z 5